Suchý embossing seriál (1.časť)

Ak ste hrdým majiteľom Big Shotu, určite máte minimálne jednu embossovaciu kapsu, ktorá mohla byť v čase jeho kúpy súčasťou dodávky. Ak ju nemáte, možno nasledovné riadky vás inšpirujú a budete si ju (ich) chcieť zadovážiť. Pomocou embossovacích káps sa dajú vytvoriť veľmi pekné pozadia na pohľadnice. Okrem toho, embossované papiere možno použiť aj na zdobenie darčekových krabičiek, obálok, vrecúšok, resp. embossovať ich samotné. Postupne sa pozrieme na to, čo technika suchý embossing (niekde túto techniku nájdete aj pod názvom studený embossing) obnáša, ako pracovať s embossovacími kapsami alebo aké fígle môžeme použiť. Ukážeme si ako rôzne sa dá ďalej spracovať a farbiť embossovaný papier alebo čo všetko (rôzne materiály) sa kapsami dá embossovať. 🙂

Ako som v úvode uviedla, pri tejto technike sa používa embossovacia kapsa. Čo je to embosovacia kapsa? Je to roztvárateľný plastový obal, do ktorého sa vkladá papier. Obe časti tohto obalu majú v plaste vylisovaný vzor. K dispozícii sú v rôznych rozmeroch a vzormi od výmyslu sveta :-).

Embossovať sa dá papier rôznych gramáží až do 300 g/m2. Pri vkladaní papiera do embossovacej kapsy dbajte na to, aby sa okraj papiera nedotýkal väzby (čiže miesta spojovacieho ohybu) kapsy. Vyhnete sa tým jeho prasknutiu a predĺžite životnosť kapsy.

Papier vkladajte zhruba 2mm od tohto ohybu. Nakoniec, aj vzor na kapse nie je nalisovaný hneď pri okrajoch kapsy. Orientujte sa aj podľa toho, kde vzor začína. 

Niektoré embossovacie kapsy nemajú spoj po celej hrane. Je to výhoda, pretože uprostred väzby je malý odskok, podľa ktorého si môžete vložený papier zarovnať. 

Takže, vložíme papier a obal (embossovaciu kapsu) zatvoríme.

Na embosovanie si pripravíme okrem samotného Big Shotu aj tieto dosky (podložky),  menujem ich od tej, ktorá pôjde ako najspodnejšia:

hrubá biela základná doska

červená podložka označená písmenom B

akrylová rezacia doska

akrylová rezacia doska (áno, potrebujeme 2 akrylové rezacie dosky)

Embossovaciu kapsu s vloženým papierom, ktorý chceme embossovať umiestnime medzi akrylové dosky. Točením kľukou Big Shotu (alebo stlačením tlačidla u novšieho typu) spustíme lisovanie, teda embossovanie. Výsledkom je papier, na ktorom sa vytvoril vzor. 

Z jednej strany papiera vyčnieva nad povrchom – reliéf.

Z opačnej strany, ten istý vzor vtlačený do papiera – debossing.

Úplne najjednoduchšie je embossovať papier vo veľkosti samotnej embossovacej kapsy a ten použiť ako základ pre ďalšie zdobenie.

Napríklad ako v týchto pár ukážkach pohľadníc od rôznych autoriek:

 

Môžeme sa však rozhodnúť embossovať len okraje papierov. Dosiahneme to tak, že do kapsy vložíme iba časť papiera, kde chceme mať nalisovaný vzor z kapsy.

 

Prechod medzi embossovanou a neembossovanou časťou papiera sa dá prekryť, napríklad papierovými kvietkami, čipkou či washi páskou, oddeliť ich ryhou (ryhami), ktorú urobíte pomocou ryhovacej podložky.

Opäť pár praktických ukážok:

 

Embossovať môžeme aj rôzne papierové výrezy vyrezané pomocou vyrezávacích šablón, napríklad kruhy, ovály, prúžky papiera a tie použiť na výzdobu.

Na ukážku zopár inšpirácií zo zahraničia.

 

 

Niekedy sa stane, že papier počas lisovania (embossovania) popraská. Deje sa tak pri veľmi členitých vzoroch na kapse. Pravidelne sa mi to stáva pri akvarelovom papieri, napríklad keď embossujem vzor kôry.

Tento problém sa dá zvládnuť jednoducho – na akvarelový papier v kapse položím ešte jeden – obyčajný pauzák 90g/m2. Obvykle popuká hlavne pauzák,  akvarelový papier ostáva bez trhlín.

Niekedy potrebujem embossovať papier, ktorý je väčší ako embossovacia kapsa.

Dá sa to, no iba s kapsami so vzorom, ktorý sa pravidelne opakuje. Napríklad bodky, prúžky, vlnky, chevron a pod. (viď fotografia).

Postupujem nasledovne:

1. Vložím papier do embossovacej kapsy.

2. Pri lisovaní nenechám prejsť celú kapsu lisom Big Shotu. Lisovanie zastavím v momente, keď druhá hrana embossovacej kapsy zmizne za okrajom rúčky (na fotografii na tú hranu ukazujem prstom). Do valčekov Big Shotu sa totiž nesmie dostať kapsa úplne až po svoj druhý okraj, a preto lisovanie zastavím. Spätným chodom kľuky, vytiahnem kapsu z Big Shotu.

3. Papier v kapse posuniem tak, aby som v ďalšom kroku embossovala časť, kde vzor ešte nie je. Musím však dbať na to, aby časť už nalisovaného vzoru na papieri presne zapadla do vzoru na kapse. Napríklad, ak embossujem chevronový vzor, už naembossovaný vzor na papieri z predchádzajúceho kroku, mi musí presne zapadnúť do vzoru na kapse. Kontrolujem to jednak hmatom vo vnútri kapsy a jednak tým, že kapsa je priehľadná, kde vidím či naembossovaný vzor na papieri zapadá do vzoru na kapse.

4. Pri ďalšom lisovaní je vhodné si kapsu pomocou maskovacej pásky (maliarskej alebo washi pásky) prilepiť  k spodnej akrylovej rezacej doske. Vložím do Big Shotu a opäť lisujem iba po hranu rúčky (ako v kroku 1). Spätným chodom kľuky vrátim kapsu naspäť.

Teraz už mám vzor nalisovaný na celom papieri.

Dôvod, prečo to je potrebné urobiť takto, je jednoduchý. Ak by som prešla cez Big Shot celú kapsu, jej okraj by mi zatlačil už naembossovaný vzor, ako vidíte na fotografii.

Niekedy potrebujem embosovať iba okraj papiera. Môžem to urobiť tak, ako som už uviedla vyššie – do embossovacej kapsy vložím iba časť papiera. Vtedy bude línia medzi embossovanou a neembossovanopu časťou papiera rovná. Tentoraz však chcem, aby prechod bol zvlnený. 

Na to, aby som naembossovala zvlnený prechod som si vyrobila pomôcku. Je urobená z papiera 300g/m2. Zlepila som si 2 x po 4 ks papiera. Na jednom zlepenci som si nožnicami vystrihla vlnovku (vôbec nemusí mať hladký okraj, môže byť aj “štrbavá”).  Druhý zlepenec som prilepila k zostrihnutému zlepencu a podľa vlnovky som zostrihla aj druhú časť. Ak by som si totiž zlepila všetky papiere dokopy, veeeľmi ťažko by sa tak hrubá vrstva strihala.

Hrúbka tejto pomôcky musí byť približne v hrúbke rezacej podložky na Big Shote.

Teraz môžem embossovať. Vložila som si papier, na ktorý chcem nalisovať vzor do kapsy. Obvykle sa na embossovanie používajú dve akrylové rezacie dosky, medzi ktoré sa vkladá embossovacia kapsa. Tentoraz spodnú rezaciu dosku nepoužijem. Embossovaciu kapsu som položila priamo na červenú podložku B. Na kapsu som položila embossovaciu pomôcku. Ukladám ju podľa toho, aký široký okraj papiera chcem naembossovať.

Navrch som položila akrylovú rezaciu dosku a šup prelisovať v Big Shote.

Takto vyzerá výsledok. Embossovaná časť presne kopíruje líniu vlnovky z pomôcky.

Čiastočné embossovanie papiera sa dá riešiť aj tak, že budete embossovať dva rôzne vzory (každý z inej embossovacej kapsy) na jeden papier. Medzi embossovanými časťami môže byť línia rovná.

Alebo línia prechodu môže byť zvlnená. Tu som použila pomôcku s vlnovkou.

Papier embossovaný pomocou káps sa okrem zdobenia pohľadníc dá zužitkovať aj pri výrobe či zdobení darčekových krabičiek, obálok, taštičiek, sáčkov.

Opäť niekoľko ukážok zo zahraničných blogov:

 

Embossované papiere je vhodné podkladať jednofarebnými papiermi alebo kombinovať s dizajnovými papiermi, zdobiť rôznymi výrezmi (vyrezanými pomocou vyrezávacích šablón) či hotovými papierovými výrezmi. Alebo pri výzdobe možno siahnuť po lepenkových výrezoch, papierových kvietkoch, stužkách, čipkách a pod. Posledná nádielka inšpirácií zo zahraničných blogov:


Možností ako sa dá aplikovať technika suchého embossingu je veľa. Dnes sme sa venovali základom a pár fígľom tejto techniky, ktoré budú nápomocné predovšetkým začiatočníkom. Nabudúce sa pozrieme, ako sa dá ďalej pracovať s papierom, ktorý sme embossovali pomocou embossovacích káps.

Ku koncu tohto týždňa sa môžete tešiť na novú várku embossovacích káps v e-shope, tak si ich nenechajte ujsť 😉

Želám príjemné tvorivé chvíle

(Visited 248 times, 1 visits today)

Pridaj komentár

avatar