Suchý embossing seriál (2.časť)

V prvej časti seriálu ste si prečítali o základoch a pár fígľoch pri embossovaní pomocou embosovacích káps. Dnes pokračujeme, a ukážeme si niekoľko spôsobov ako sa dá embossovaný papier upraviť či farbiť. Ku každému spôsobu som nachystala fotopostup, ako som to robila. Embossované a upravené, či zafarbené papiere, som spracovala do narodeninových pohľadníc, ktoré vám môžu poslúžiť na inšpiráciu. 

Skôr ako sa budem venovať farbeniu embossovaného papiera uvediem jednu špeciálnu úpravu. Tú som aplikovala na tzv. Color Core papier. Je to jednofarebný papier a jeho  jadro (vnútro papiera) je spravidla vo svetlejšom farebnom odtieni ako povrch. Bežný jednofarebný papier má jadro v tej istej farbe ako povrch a dizajnové papiere s natlačeným motívom obvykle biele.

Inak sfarbené jadro papierov Color Core sa dá pri suchom embossingu efektne využiť. Po naembossovaní motívu z embossovacej kapsy na Color Core papier som papier prebrúsila jemným brúsnym papierom, teda šmirgľom :-). Vystúpilo svetlejšie sfarbené jadro a tým embossovaný vzor viac vynikol.

Obrúsený embossovaný papier som pomocou vyrezávacej šablóny orezala do podoby visačky, na ktorú som napečiatkovala nápis “Gratulujeme”. Dokombinovala som k nej nádherné papiere z novinkovej sady Wabi-Sabi, doplnila výrezom hodín a šípok z jednofarebného čierneho papiera, konopným špagátom a čiernymi samolepiacimi perličkami.

Technika prebrúsenia embossovaného motívu sa dá použiť aj na dizajnových papieroch. Embossovaný motív na dizajnovom papieri je nevýrazný. Tým, že jadro tohto papiera je biele, prebrúsený reliéf krásne vystúpi. Pri dekorovaní pohľadnice alebo iného papierového výtvoru, ho podľa potreby buď nechávam tak (teda biely) alebo ho zvýrazním farbou z atramentovej podušky.

Na akvarelovom a jednofarebnom papieri už som embossovaný motív nebrúsila. Iba som ho farbila atramentovovou poduškou. Farbením vystupujúcich častí papiera sa dosiahne opticky vyššia plasticita reliéfu. 

Farbenie embossovaného motívu priamo z atramentovej podušky je trochu “špinavšie”, pretože farba miestami zafarbí nielen samotný reliéf. Nie je to chyba. Niekedy sa takýto efekt vyslovene žiada alebo ho vytvorím zámerne – silnejším pritlačením podušky pri nanášaní farby na papier. Túto techniku farbenia embossovaného papiera som použila na dvoch narodeninových pohľadniciach. Na prvej som použila akvarelový papier, na ktorý som embossovala motív písma. Divé maky sú z zhotovené z ručne robeného papiera, ktorý som zafarbila na červeno a na ich výrobu som využila pečiatky v kombinácii s vyrezávacími šablónami. Zelené lístočky sú rovnako napečiatkované a vyrezané pomocou vyrezávacej šablóny. Nápis “Všetko najlepšie” je napečiatkovaný na akvarelový papier. Kompozíciu dopĺňa bodkovaný dizajnový papier, kúsky papierovej stuhy a samolepiace čierne perličky.

Na druhej pohľadnici som na dizajnový papier embossovala pomocou kapsy motív nôt. Na výzdobu som použila oválne vyrezávacie šablóny, digitálne upravený obrázok tanečníkov a pečiatku s nápisom “Krásne narodeniny”, ktorú som nožnicami obstrihla. Kvetinovú výzdobu tvoria malé papierové ružičky, sisalové vlákno a zelené lístočky z jednofarebného papiera. Poslednou bodkou boli opäť tri samolepiace perličky.

Ak máte radšej čistejšie línie a menej machúľ na papieri, môžete embossovaný motív nafarbiť použitím valčeka z tvrdej gumy. Na valček som naniesla farbu z hnedej atamentovej podušky, tentoraz som vyskúšala atrament Distress Oxide, a rozotrela ju na naembossovaný motív dreva. Takto sa atrament nanesie iba na reliéf a okolie ostane omnoho čistejšie ako pri farbení priamo atramentovou poduškou.

Iným spôsobom ako farbiť embossovaný papier je, že atrament z podušky nanesiem do vnútra embossovacej kapsy. Pomocou gumeného valčeka som naniesla atrament z podušky Distress Ink do vnútra kapsy v časti, ktorá je plochá, teda motív je zahĺbený v plaste. Ak nemáte gumený valček, naneste farbu do kapsy priamo z atramentovej podušky a urobte to tým spôsobom, ako som vyššie farbila embossovaný papier – naplocho rozotierať farbu z podušky do embossovacej kapsy. Nanesenú farbu som jemne osprejovala vodou z rozprašovača. Vložila som papier do embossovacej kapsy a prelisovala ho v Big Shote.

Poznámka: Pri tomto spôsobe farbenia je možné použiť aj akrylovú farbu, ktorá sa však do kapsy dá naniesť iba pomocou gumeného valčeka. Akrylovú farbu už nie potrebné po nanesení sprejovať vodou.

Embossovaný motív, ktorý ostal nezafarbený (margatétka a listy) som ďalej farbila olejovým pastelom.

Poznámka: Opäť je iba na vás, ktorému médiu dáte prednosť. Na farbenie môžete použiť akvarelové fixky či pastelky alebo alkoholové fixky. Môžete použiť aj farbu z atramentových podušiek, vodu a štetec (technika watercoloring, seriál o ňom nájdete tu). Papier s margarétkou som do pohľadnice otrhala, doplnila o niečo väčším, no rovnako otrhaným zeleným štrukturovaným papierom a nalepila pomocou 3D penovej obojstrannej lepiacej pásky na hnedý základ pohľadnice. Akvarelový papier som opečiatkovala pečiatkou s nápisom “Všetko naj” , orezala oválnou vyrezávacou šablónou a do pohľadnice nalepila 3D penovými samolepiacimi  vankúšikmi.

Ďalším spôsobom ako spracovať embossovaný papier, je farbenie v kombinácii embossingu a debossingu na jednom a tom istom papieri. Do vnútra embossovacej kapsy s motívom okrajovej bordúry som gumeným valčekom naniesla hnedý atrament z podušky Distress Ink na motív kapsy, ktorý vystupuje z plastu. Aj keď som použila valček a nanášala opatrne, aj napriek tomu sa mi podarilo pri farbení zašpiniť okolie bordúry. Pomocou vlhčeného obrúska (používam tie detské) som to vyčistila. Vložila som akvarelový papier a prelisovala v Big Shote.

Poznámka: Tento spôsob farbenia kapsy sa dá urobiť aj priamo z atramentovej podušky, no je omnoho náročnejšie týmto spôsobom zafarbiť z plastu vystúpený reliéf s minimálnym zašpinením okolia. 

Tentoraz je zafarbený motív v debossovanej (zahĺbenej) časti papiera. Papier som okolo bordúry natrela modrou atramentovou poduškou Distress ink.

V ďalšom kroku som embossovala iba časť papiera (mimo bordúry). Na to som si vytvorila papierovú pomôcku. Jej použitím som embosovala motív písma tak, aby písmo bolo iba tam, kde nie je bordúra. Ako sa vyrába a používa pomôcka pre čiastočné embossovanie, nájdete v prvej časti seriálu tu.

Modrou atramentovou poduškou som nafarbila zvyšnú časť papiera. Naembossované písmo sa krásne zvýraznilo.

Z tohto základu som vytvorila ďalšiu narodeninovú pohľadnicu. Dozdobila som ju kúskami vlnitej lepenky, ktorú som otupovala (čo je tupovanie a ako sa robí nájdete tu) hnedým atramentom Distress Ink. Na výzdobu som použila sisalové vlákno, papierové ružičky, konopný špagát, výrezy lístočkov a papierový výrez stuhy, na ktorý som napečiatkovala nápis “Srdečné gratulácie”.

Pre všetkých milovníkov vyfarbovania obrázkov je určený ďalší spôsob spracovania a farbenia embossovaného papiera. Rozkošnú embossovaciu kapsu s motívom vlčích makov som embossovala na akvarelový papier a vyfarbila ju akvarelovými fixkami. Treba však dať pozor na množstvo použitej vody. Na vyfarbovanie sa dajú použiť tiež akvarelové pastelky či akvarelové farby alebo alkoholové fixky. 

Takto pripravený embossovaný papier som lepila do základu pohľadnice z jednofarbeného červeného papiera. Vyfarbený motív som ofŕkala hnedým, žltým a červeným atramentom z atramentových podušiek Distress Ink (opäť aplikácia techniky watercoloring). Hrany papiera som oškrabala pomocou pomôcky zvanej “ničič”. Dolepila som raznicou vyseknutého motýlika, doplnila opečiatkovaným nápisom. Ten som pečiatkovala na akvarelový papier, orezala vyrezávacou šablónou, okraje otupovala hnedým atramentom a do pohľadnice nalepila pomocou 3D penových lepiacich vankúšikov.

Pre tých, ktorí neobľubujú detailné vyfarbovanie použité pri predchádzajúcej technike, sú dobrou pomôckou voskovky (obyčajné voskové pastelky – nie tie, ktoré sa dajú rozmývať vodou!) alebo olejový pastel.  Budeme ich kombinovať s technikou watercoloring. Na akvarelový papier som použitím embossovacej kapsy naembossovala motív listov. Ten som naplocho natretla bielou voskovkou. Na podložku som si naniesla zopár farieb z atramentových podušiek Distress Ink. Vodou v rozprašovači som ich presprejovala a pomocou štetca naniesla farbu na embosovaný papier. Voskovkou pretretý embossovaný motív farbu odpudí a na papieri sa môžeme vyblázniť abstraktnou maľbou.

Po zasušení farby, som veľmi zľahka pomocou vlhčeného obrúska pretrela reliéf, aby som odstránila zvyšky farby z reliéfu (ona tam, potvora, vždy nejaká predsa len zostane :-)). Ak by sa však stalo, že voskovka nezafungovala a vynechali ste nejaké miesto či nedôsledne ňou natreli embossovaný motív – ľahká pomoc. Vložte si celý papier do embossovacej kapsy tak, aby presne zapadol do vyvýšeného vzoru v plaste. Dobre si ho pridržte a prebehnite celý papier ešte raz voskovkou. Teraz už nemusíte nutne bielou, môžete zvoliť aj inú/iné hodiace sa farby. Do kapsy si papier zakladám preto, aby embossovaný motív bol pevný.  Tak sa voskovka spoľahlivejšie nanesie iba na reliéf .

To isté som vyskúšala aj s Distress Oxide atramentami, kde farby vo výsledku boli výraznejšie a živšie.

Na pohľadnicu som si vybrala embossovaný papier zafarbený Distress Oxide atramentom. Okraje papiera som otupovala hnedým atramentom, omotala ho konopným špagátom a zdobila už iba jedným lístkom z dizajnového papiera vyrezaného pomocou vyrezávacej šablóny a napečiatkovým nápisom.

Pri embossovacích kapsách s motívmi, kde embossované plochy sú väčšie sa dajú aplikovať aj pečiatky. Siahla som po embossovacej kapse s motívom mapy sveta, ktorá má dostatočne veľké embossované plochy. Pečiatku som nalepila na akrylový blok a naniesla na ňu atrament z čiernej rýchloschnúcej podušky. Nechala som ju ležať na stole, otočila som dizajnový papier a položila ho na pečiatku. Jemným pritlačením guličkového stylusu (pomôcka na tvarovanie papiera) som opečiatkovala iba vyvýšené miesta embossovaného papiera. Keďže plocha pečiatky bola malá, robila som to na dvakrát. Tiež dbajte na to, aby sa vám pri opakovanom pečiatkovaní neprekrýval vzor z pečiatky na papieri.

Z opečiatkovaného embossovaného papiera som pomocou vyrezávacej šablóny vyrezala “štrbavý” obdĺžnik, otupovala ho čiernym atramentom Distress Ink a nalepila ho na čierny základ. Pohľadnicu som dozdobila výrezmi kufrov, cestovateľskej pečiatky a lietadla. Do jej vnútra som napečiatkovala text a doplnila výzdobu o výrez glóbusu a kompasu.

Posledné čo si dnes ukážeme, je použitie tmavých embossovaných papierov. Čierny a tmavohnedý papier som embossovala v kapse s motýľmi. Tie som zafarbila metalickými voskovými farbami. Zlatý vosk som si naniesla na prst, a aby na ňom ostalo čo najmenej farby poriadne som ho oťukala o podložku. Musí ho tam ostať čo najmenej. Potom som zľahka pretierala iba embossovaný vzor – motýle na hnedom papieri. Robila som to dovtedy, kým som nenafarbila celý papier dostatočnou vrstvou metalického vosku a bola s s výsledkom farbenia spokojná :-). To isté som urobila aj na čiernom papieri , no s rôznofarebnými metalickými voskovými farbami.

Poznámka: Pri metalických voskoch je použitie gumeného valčeka obtiažne. Vosky sa nalepia hlavne na valček a na papier sa dajú preniesť iba jeho silnejším pritlačením. Tým sa však nafarbí nielen embossovaný motív, ale aj okolie. Výsledok je ešte horší, ako keď vosky nanášam prstom.

Embossované a voskami nafarbené tmavé papiere som orezala do podoby veľkých darčekových visačiek. Obe som podlepila metalickým zlatým papierom, z ktorého som vyrezávacou šablónou vyrezala aj malú visačku. Tú som opečiatkovala nápisom “Darček pre teba” a 3D obojstrannými samolepiacimi vankúšikmi prilepila na veľkú visačku. Obe som doplnila žltou stužkou a zlatou perličkovou šnúrkou.

Spôsobov, ako zafarbiť a spracovať papier embossovaný pomocou embossovacej kapsy je omnoho, omnoho viac ako som obsiahla v dnešnom príspevku. Uviedla som ich iba zopár, ktoré používam a mám odskúšané. V ďalšej časti nášho seriálu sa pozrieme na rôzne materiály, pri ktorých sa dá aplikovať technika suchý embosssing.

Želám príjemné tvorivé chvíle.

(Visited 332 times, 1 visits today)

6
Pridaj komentár

avatar
Zuzana
Čitateľ

Wow parádne nápady a ešte krajšie výtvory❤️

Lucia M.
Čitateľ
Lucia M.

Waaaaaau uzasne vysvetlene a kolko napadov!!! Super!

Nada H.
Čitateľ
Nada H.

Vyborny clanok,krasne spracovany. Dakujem za inspiracie 🙂

Ľubica
Čitateľ
Ľubica

Veľmi dobre spracovaný článok, aj s postupmi. Vždy rada privítam rôzne techniky vysvetlené od A po Z. Teším sa na ďaľšiu čast.

Majka
Čitateľ
Majka

Ďakujem opäť za super návody a inšpirácie ako pracovať s touto technikou vždy sa teším na seriály

Timona
Čitateľ
Timona

Ďakujem za všetky komentáre :-). Sú pre mňa prínosom k ďalšej tvorbe, ktorou vás môžem naučiť niečo nové alebo aspoň inšpirovať.