Suchý embossing seriál (3.časť)

V predchádzajúcej časti seriálu sme sa venovali niekoľkým spôsobom spracovania a farbenia embossovaných papierov. Dnes sa pozrieme na to, čo ďalšie, okrem akvarelových a dizajnových papierov môžeme embossovať technikou suchý embossing. Budeme nielen embossovať pomocou embossovacích káps, ale spojíme túto techniku s niekoľkými ďalšími, s ktorými sa budú skvele dopĺňať. Okrem jednotlivých postupov som pripravila aj ukážky, ktoré vás môžu, ak nič iné, inšpirovať :-).

SUCHÝ EMBOSSING & PERGAMENOVÝ PAPIER (VELLUM)

Určite ste sa už stretli s výrazom vellum. V našom, scrapbookovom svete, ide o pergamenový papier. Nejde o skutočný pergamen, ktorý sa vyrábal z kože zvierat. Ten náš, papierový, je jeho imitáciou a vyrába sa z vnútornej časti kôry stromov alebo zmäkčených bavlnených vlákien. Na aplikáciu techniky suchý embossing  je najvhodnejšie použiť vyššiu gramáž – od 120 g/m2, ideálne 150 g/m2. Pergamenový papier – vellum (ďalej iba vellum) má jednu špeciálnu vlastnosť. Pri jeho ohýbaní, zalamovaní či krčení miesto zlomu ostáva biele, aj keď papier naspäť vyrovnám.

Vyššie uvedená vlastnosť je presne to, čo využijeme pri embossovaní pomocou embossovacích káps. Ako vidíte na fotografii, po jeho prelisovaní v Big Shote, všetky vystúpené časti motívu sú biele.

Tu je ukážka, prečo radšej siahnuť po vyššej gramáži. Vľavo vidíte nižšiu gramáž vellumu a vpravo jeho vyššiu gramáž. Aj keď to na fotografii nie je úplne zreteľne vidieť – vľavo je popraskaný, vpravo ostal celý. 

Lepenie vellumu je tak trochu ošemetná záležitosť, pokiaľ nemáte špeciálne, na to určené lepidlo. Nižšie na fotografii je ukážka použitia rôznych lepidiel (3D penový samolepiaci štvorček, gelová bodka, obojstranná lepiaca páska, PVA lepidlo). Tým, že vellum je priehľadný, každé lepidlo, ktoré som použila, na ňom vidieť.

Preto lepidlo pri lepení rôzne maskujem. Napríklad, rámikom. Alebo použijem samolepiace bodky Glue Drops pod lístočky či inú výzdobu. Nimi ich nielen nalepím na vellum, ale aj samotné vellum na podkladový papier. Ak ich umiestním „v zákryte“ sú pekne zamaskované a nevidieť ich.

Vráťme sa však k embossovaniu kapsami. Embossovaný motív (opäť kapsa s margarétkami :-)) som z opačnej strany vyfarbila bielym a zlatým gelovým perom. Pri vyfarbovaní som si vellum podložila obyčajným trhacím blokom, aby podklad, na ktorom vyfarbujem bol mäkší.

Po vyfarbení som celý embossovaný motív margarétky vystrihla. Stredy margarétok som nakoniec z lícnej časti natrela perom pre horúci embossing, zasypala zlatým embossovacím práškom a zatavila teplovzdušnou pištoľou. Pomocou samolepiacich gelových bodiek Glue Drops umiestnených do stredov margarétok som tento výstrižok prilepila na základ pohľadnice. Malinkú časť samolepiacej gélovej bodky som použila aj v spodnej časti margarétky. Základ pohľadnice je z akvarelového papiera, na ktorý som opäť použitím techniky horúci embossing (ako sa to robí, nájdete tu) napečiatkovala nápis Gratulujeme.

Iný spôsob, ako sa dá lepiť vellum na podklad pohľadnice alebo iného papierového projektu, je pomocou “lišty”. Na dvoch stranách vellum prehnem, čím vznikne spomínaná lišta, do ktorej vsuniem farebný alebo biely papier. Embossovaný motív vynikne a lepidlo je elegantne schované.

Z kraftového papiera som vyrezala základ pohľadnice, na ktorú som čiastočne embossovala motív písma (ako sa to robí nájdete v predchádzajúcej časti seriálu tu). Ten som pre zvýraznenie prebehla hnedou atramentovou poduškou Distress Ink. Tým istým atramentom som otupovala okraje základu pohľadnice (čo je tupovanie nájdete tu).  Embossované margarétky som tentoraz vyfarbila pastelkami (opäť z opačnej strany embossovaného motívu). Motív som podložila prúžkom akvarelového papiera. Vellum s embossovanými margarétkami som po stranách prehla okolo tohto prúžku a tak vytvorila lištu. Aby podložený akvarelový papier z lišty nevypadol, najprv som do stredov embossovaných margarétok z rubovej strany prilepila samolepiace gelové bodky Glue Drops a pomocou nich nalepila vellum na akvarelový prúžok papiera. Až teraz som zalomené časti vellumu prilepila PVA lepidlom na akvarelový papier. Takto zabezpečené vellum s podloženým papierom som definitívne nalepila na základ pohľadnice. Na motýľa vyrezaného pomocou vyrezávacej šablóny som hnedým rýchloschnúcim atramenom napečiatkovala nápis Z lásky. Pomocou knihárskej kosti som jemne poohýbala motýlie krídla a nalepila ho do pohľadnice.

Embossovaný vellum sa dá prilepiť k základu pohľadnice aj pomocou stuhy. Napríklad takto:

Na vellum som embossovala aj motív so snehovými vločkami. Ten som celý ako bol vlepila do základu pohľadnice z akvarelového papiera, do ktorého som predtým vyrezala otvor. Prednú stranu som dozdobila hnedým venčekom, ktorý som vyrezala pomocou vyrezávacej šablóny. Biele bobuľky som urobila tekutou enamelkou, raznicou som zo strieborného papiera vyrazila hviezdičky a nalepila ich do venčeka, ktorý som na vellum prilepila samolepiacimi gelovými bodkami Glue Drops. Umiestnila som ich pod hviezdičky a tým, že embossovaný motív snehových vločiek bol dostatočne výrazný, bodky z druhej strany vellumu nebolo vidieť. Hnedým rýchloschnúcim atramentom som napečiatkovala vianočný nápis a do vnútornej časti pohľadnice som prilepila strieborný papier.

SUCHÝ EMBOSSING & ACETÁTOVÁ FÓLIA

Ďalším z materiálov, ktoré sa sa dajú embossovať pomocou embossovacích káps, je acetátová fólia. Aj pri nej platí pravidlo – čím je hrubšia a pevnejšia, tým elegantnejšiie embossovaný motív vynikne. V princípe sú použitelné aj tie tenšie, ja však dávam prednosť tým hrubším.

Na fotografiách nižšie – vľavo je tenšia acetátová fólia a vpravo hrubšia. Do pohľadníc som spracovala iba tie pevnejšie (hrubšie).

Prvý embossovaný motív na acetátovú fóliu som použila na vianočnú pohľadnicu. Zakryla som ňou troch veselých snehuliakov. Použila som akvamarínový Color Core papier a embossovaný motív ošmirgľovala (ako sa to robí nájdete v predchádzajúcej časti seriálu tu). Embossovaný Color Core papier so snehuliakmi som potom prilepila na základ z bieleho metalického vizitkového papiera. Acetátovú fóliu som si vyrezala o 2 cm dlhšiu ako je predná časť základu (teda už preložený papier základu pohľadnice do tvaru A). Naembossovala som na ňu motív padajúceho snehu (to sú tie bodky :-)), potom v šírke 2 cm zalomila a obojstrannou lepiacou páskou prilepila na zadnú stranu základu. Na kúsky bieleho papiera som ešte dvakrát naembossovala časť z embossovacej kapsy, kde sú kopčeky snehu. Tento čiastočný emboss som nožnicami vystrihla a prilepila na acetátovú fóliu – jeden z prednej strany a druhý zo zadnej strany. Zo zadnej strany preto, aby som zamaskovala presvítajúcu lepiacu pásku. Nakoniec som na akvarelový papier napečiatkovala nápis Veselé Vianoce a šťastný nový rok. Presvítajúcu lepiacu pásku na zdanej strane pohľadnice (miesto, kde som k základu lepila acetátovú fóliu) som prekryla prúžkom z rovnakého papiera ako je jej základ.

Embossovaný motív písma na acetátovej fólii som použila do svadobnej pohľadnice. Základ je z akvarelového papiera, do ktorého som vyrezala otvor a doň z vnútornej strany vlepila embossovanú acetátovú fóliu. Lepila ju som obojstannou lepiacou páskou. Výrez z lepenky so ženíchom a nevestou som nafarbila bielym gessom a nalepila na fóliu kúskami 3D penovej lepiacej pásky. Aby po otvorení pohľadnice tieto kúsky pásky nekazili celkový vzhľad, aj z vnútornej strany som “ v zákryte“ nalepila ten istý lepenkový výrez (už som ho nenatierala bielou farbou). Pohľadnicu som dozdobila kvietkami z ručne robeného papiera, ktoré som vysekla raznicou a vytvarovala ich pomôckami na tvarovanie papiera. Kvietky som podložila výrezmi brečtanových lístkov vyrezanými vyrezávacou šablónou a do ich stredov som zlatou tekutou enamelkou urobila bodky. Pomocou horúceho embossingu a pečiatky s textom som vyhotovila nápis, vyrezala ho do podoby stužky a PVA lepidlom nalepila na pohľadnicu.

SUCHÝ EMBOSSING & STUHY

Ďalším materiálom, ktorý sa dá embossovať technikou suchý embsossing sú stuhy. Embossovala som stuhy atlasové (okrovú, modrú a hnedú) a saténovú (zlatú). Najskôr som ich po rube natrela stužovačom textilu a nechala cez noc zaschnúť. Použitím stužovača poriadne “stuhli” a ostali pevné. Zároveň sa stali omnoho viac lesklými. Potom som ich embossovala v kapsách s rôznymi motívmi.

Do pohľadnice som hneď použila hnedú atlasovú stuhu, lebo som neodolala sade papierov Terra Incognitta. Stuhu som embossovala motívom písma. Základ je z hnedého papiera, na ktorý som použila rôzne papiere zo spomenutej sady. Pohľadnicu som doplnila napečiatkovaným nápisom.

SUCHÝ EMBOSSING & ALOBAL

Technika suchý embossing sa dá aplikovať aj na pevnejší (hrubší) kuchynský alobal alebo hliníkovú inštalatérsku samolepiacu pásku. Možno ste si všimli, alobal je na každej strane iný. Z jednej strany je lesklý a z druhej matný. Pri embossovaní pomocou embossovaných káps som využila jeho lesklú stranu. Z rolky som si odtrhla kúsok alobalu, poskladala ho lesklou stranou nahor v šiestich vrstvách do veľkosti embossovacej kapsy a naembosovala motív gramofónových platní. 

Embossovaný motív na alobale som natrela matnou čiernou akrylovou farbou, trochu presušila (nie úplne) teplovzdušnou pištoľou a papierovým obrúskom postupne farbu zotierala. Väčšinu som odstránila, ostala iba “v záhyboch”. Ak by sa vám podarilo presušiť farbu viac, a suchým obrúskom by to už veľmi nešlo, použite vlhčený. Ak by ani ten nezafungoval, siahnite po technickom liehu. Navlhčite ním obrúsok, pomaly a opatrne farbu zotierajte. Určite sa to podarí.

Upozornenie: Nezabudnite pri práci s technickým liehom dobre vetrať! Taktiež je vhodné použiť gumené rukavice. Takto pripravený alobal som po všetkých okrajoch, ktoré neboli embossované poprehýbala dozadu (alobal je mäkký a dá sa to dobre a elegantne urobiť) a použila do pohľadnice. Základ je z čierneho papiera a výzdobu som doplnila ručne robeným divým makom. Okvetné lístky som v prstoch vytvarovala, zlepila PVA lepidlom a do stredu dala ozdobnú svorku. Zelené lístočky sú z ručne robeného papiera a vyrezala som ich pomocou vyrezávacej šablóny. Výzdobu som doplnila strieborným výrezom notovej osnovy s notami a nápisom, ktorý som napečiatkovala technikou horúci embossing. Alobal ostal aj naďalej lesklý – teda v miestach, kde som z neho zotrela čiernu farbu. Na fotografii to však nie je veľmi vidieť, pretože pri fotení bolo potrebné odlesky tlmiť.

Iným spôsobom ako aplikovať suchý embossing na alobal, je obaliť ním papier vyššej gramáže (ideálne okolo 250 g/m2). Na lepenie som použila lepidlo v spreji, ktoré som aplikovala na alobal (na matnú stranu alobalu). Do takto pripraveného alobalu som zabalila papier. Nemusíte sa báť, že alobal ostane pokrčený, knihárskou kosťou sa dá pekne vyrovnať.

Upozornenie: Pred embossovaním v kapse nechajte lepidlo zaschnúť. Ak by ste to neurobili, lepidlo sa pri lisovaní v Big Shote vytlačí von z alobalu a budete mať nepekne olepenú embossovaciu kapsu!

Po zaschnutí lepidla som naembossovala motív hodín.

Do pánskej pohľadnice som použila trochu iný motív. Použila som dvojité embossovanie, čiže dva motívy na jednom papieri, teda papieri obalenom v alobale. Ako sa to robí dvojité embossovanie, nájdete v prvej časti seriálu tu. Embossovaný motív som nijako ďalej neupravovala, použila som ho priamo do pohľadnice. Základ je zo sivého papiera, výzdobou je motorka vyrezaná pomocou vyrezávacej šablóny a nápisu, ktorý som pečiatkovala na akvarelový papier rýchloschnúcim atramentom.

SUCHÝ EMBOSSING & HLINÍKOVÁ PÁSKA

Ako som už uviedla, embossovať sa dá aj samolepiaca hliníková inštalatérska páska. Keďže je samolepiaca, je potrebné ju nalepiť na papier vyššej gramáže (ideálne okolo 250g/m2). Hliníkovú pásku som nalepila na prúžok papiera, vyrovnala ju knihárskou kosťou a odstrihla pretŕčajúcu pásku z papiera. Vložila som to do embossovacej kapsy, prelisovala v Big Shote. Papier, ktorý nebol pokrytý páskou či pretŕčal z kapsy som odstrihla.

Upozornenie: Radšej strihať nožnicami, nie každá orezávačka dokáže odrezať túto pásku nalepenú na papieri! (Moja kotúčová rezačka to zvládla, no druhá s rezacím hrotom nie)

Embossovaný motív „železnej platne“ som natrela čiernym rýchloschnúcim atramentom, čím vystupujúci vzor sa zvýraznil.

Vyrobila som si tri takéto prúžky a použila ich do ďalšej pánskej pohľadnice. Tentoraz som použila pečiatku motorky, ktorú som napečiatkovala na akvarelový papier, rovnako ako aj nápis. Výzdobu dopĺňajú výrezy papierov v čiernej a červenej farbe a výrezy hlavičiek šróbov vyrezané vyrezávacími šablónami.

Iným spracovaním toho istého motívu (embossovaný vzor som natrela čiernou akrylovou farbou, nechala ju zaschnúť a potom som reliéf ošmirgľovala) je táto pohľadnica. Na základ pohľadnice z červeného papiera som rôzne nalepila dizajnové papiere v kombinácii s červeným. Napečiatkované autíčko som vystrihla a nalepila 3D lepiacimi štvorčekmi na akvarelový papier, kde som technikou watercoloring (viac o nej nájdete tu) namaľovala zelený a jemne modrý podklad. Nechýba ani napečiatkovaný nápis.

Pruhy samolepiacej hliníkovej fólie som postupne nalepila na papier vo veľkosti embossovacej kapsy a embossovala vzor ozubených kolies. Urobila som to dvakrát, no zakaždým inak. Raz páskou otočenou nahor a raz páskou nadol.

Jeden motív ozubených kolies som farbila alkoholovými atramentami, ktoré som sušila teplovzdušnou pištoľou. Upozornenie: Nezabudnite pri práci vetrať! Po zaschnutí atramentu som embossovaný vzor pretrela poduškou s hnedým rýchloschnúcim atramentom, čím sa vystúpené časti embossovaného motívu zvýraznili.

Už samotné farbenie bola riadna divočina, a aj pohľadnica z takto pripraveného materiálu je divoká. Embossovaný motív som vyrezávacou šablónou vyrezala do podoby puzzle a na podklad lepila na striedačku – raz 3D penovými lepiacimi štvorčekmi a raz PVA lepidlom. Aj lepenkový nápis sa mi podaril prilepiť úplne nakrivo. No paráda, nie :-)?

Jemnejšia verzia farbenia embossovanej samolepiacej hliníkovej pásky použitím alkoholových atramentov je táto pohľadnica. Vyhotovila som si hneď tri prúžky papiera so samolepiacou hliníkovou páskou. Prvú som embossovala v kapse s kvietkami a rovno farbila atramentami. Z druhej som vystrihla malé štvorčeky (vo veľkosti budúcich kvietkov), rozložila ich do embossovacej kapsy na vzor v nej tam, kde boli kvietky, naembossovala ich a potom vyfarbila. Čierne bodky v strede kvietkov sú urobené tekutou enamelkou. Z tretej pásky som vyrezávacou šablónou vyrezala lístky a nafarbila ich. Nechýba napečiatkovaný nápis technikou horúci embossing.

Ostal mi ešte druhý embossovaný motív ozubených kolies. Vyššie som spomínala farbenie čiernou akrylovou farbou (alternatívou je čierne gesso) a následné prebrúsenie motívu po uschnutí farby (ukážka pohľadnice s embossovaným motívom železnej platne). Tentoraz som postup nafotila.

Embossovaný motív som opäť použila do pohľadnice. Na základ z tmavo sivého papiera som ho nalepila 3D penovou lepiacou páskou. Z preloženého alobalu do šiestich vrstiev som vyrezávacou šablónou vyrezala zopár ozubených koliesok a nalepila ich PVA lepidlom. Autíčko a nápis som napečiatkovala na akvarelový papier rýchloschnúcim atramentom a oba prvky zakomponovala do výzdoby.

Hotovo.

Ako vidíte, s technikou suchý embossing je spojených viac iných techník, ktoré sa navzájom kombinujú a dopĺňajú.

Týmto som vyčerpala dnešnú tému, verím, že nie vás 🙂 Inšpirujte sa a vytvorte pomocou techniky suchý embossing jedinečné priania k sviatku Dňu otcov, ktorý je už túto nedeľu 🙂

Želám príjemné tvorivé chvíle.

2 thoughts on “Suchý embossing seriál (3.časť)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *